[ad_1]
سلام خدمت مخاطبين سایت مجله خودرو در اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

داستان محصولات سری ۵ پژو از سال ۱۹۶۸ آغاز شد یعنی زمانی که سازندهٔ فرانسوی سدان جدید ۵۰۴ را به‌عنوان جایگزین مدل ۴۰۴ در نمایشگاه پاریس آن سال رونمایی کرد. این خودرو به‌سرعت به یکی از بهترین و موفق‌ترین محصولات تاریخ پژو تبدیل شد. ۵۰۴ در اروپا تا سال ۱۹۸۳ به تولید رسید و طی این سال‌ها بیش از سه میلیون دستگاه از آن تنها در اروپا ساخته شد؛ اما ۵۰۴ صرفاً به‌صورت سدان تولید نمی‌شد بلکه پژو نسخه‌های استیشن، کوپه، کابریولت و حتی پیکاپ آن‌را هم به تولید رساند.

در سال ۱۹۶۹ نیز سدان ۵۰۴ به‌عنوان خودروی سال اروپا انتخاب شد اما این تنها دلیل شهرت این شیر پرآوازهٔ فرانسوی نیست که آن‌را به خودرویی خاص در تاریخ پژو تبدیل کرده است زیرا ۵۰۴ زندگی دوگانه‌ای داشت یعنی باوجوداینکه تولید آن در سال ۱۹۸۳ در اروپا خاتمه یافت اما همچنان تا چندین دهه بعد به حیات خود در کشورهای آفریقایی و کشورهای دیگری چون آرژانتین و چین ادامه داد تا جایی که حتی در همین قرن فعلی هم ۵۰۴ در نیجریه و کنیا توسط شرکای پژو تولید می‌شد.

بنابراین پژو ۵۰۴ یکی از معدود خودروهایی است که تا سال‌ها پس از خاتمهٔ تولید توسط شرکت مادر، همچنان در کشورهای دیگر تولید می‌شد. این خودرو حتی هنوز هم در کشورهایی که هزینه‌های نگهداری پایین و فراوانی قطعات یدکی فاکتورهای بسیار مهمی برای استفاده از خودرو هستند، به شکل گسترده‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرد. حال این شیر پیر اما باتجربه و پرافتخار با نوه یا بهتر بگوییم ندیده‌اش (!) یعنی ۵۰۸ جدید ملاقات کرده است. خودرویی که به‌تازگی در نمایشگاه ژنو امسال رونمایی شده است.

وجود تفاوت سنی پنجاه‌ساله بین این دو خودرو به این معنی است که این دو سدان فرانسوی از لحاظ رانندگی و طراحی بسیار باهم متفاوت هستند؛ بنابراین قرار گرفتن این دو ماشین در کنار هم نشان می‌دهد که چقدر خریداران خودروها تغییر کرده‌اند. ۵۰۴ به‌عنوان خودرویی جان‌سخت که برای رانندگی در مسیرهای ناهموار مناسب است و کیلومترها دورتر از محل تولدش در اروپا به تولید رسیده، شهرت دارد اما ۵۰۸ هیچ‌کدام از این ویژگی‌ها را ندارد و خودرویی نیست که برای تودهٔ مردم ساخته شده باشد ولی بااین‌حال ۵۰۸ هم مانند جَدش نقطهٔ عطفی در تاریخ پژو محسوب می‌شود.

به دلیل به اینکه این روزها در اروپا و در دیگر کشورهای دنیا محبوبیت شدید کراس‌اوورها موجب کاهش فروش سدان‌ها شده، بسیاری از خودروسازان قصد دارند سدان‌های خود را کنار گذاشته یا تعداد آن‌ها را در سبد محصولات خود کم کنند؛ اما پژو راه دیگری را در پیش گرفته است. این شرکت فرانسوی بجای کنار گذاشتن سدان اصلی خود یعنی ۵۰۸، تصمیم گرفته آن‌را کاملاً متحول کرده و با ارائهٔ خودرویی بسیار جذاب و جوان‌پسند، بار دیگر توجه خریداران را از کراس‌اوورها به سدان‌ها معطوف کند.

بنابراین در اینجا دو خودروی کاملاً متفاوت باهم ملاقات کرده‌اند اما این دو ماشین در یک ویژگی مهم باهم اشتراک دارند که نمی‌توان آن‌را نادیده گرفت. پژو به‌ندرت زبان طراحی خود را عوض می‌کند و به همین دلیل در تاریخ این شرکت تعداد انگشت‌شماری از محصولات استایل و طراحی انقلابی داشته‌اند. دو نمونه از این محصولات انقلابی اما دقیقاً ۵۰۴ و ۵۰۸ هستند. ۵۰۴ زبان طراحی پژو را به‌طور کامل متحول کرد. این خودرو اولین محصول پژو بود که از طراحی کلاسیک ۴۰۴ فاصله گرفت و استایلی کاملاً مدرن را به نمایش گذاشت. همچنین ۵۰۴ آغازگر طراحی گربه‌سان مانند پژو بود. در حال حاضر هم نسل جدید ۵۰۸ دقیقاً همین رویه را تکرار کرده و زبان طراحی پژو را کاملاً تغییر داده است.

علاوه بر این، با نگاه به نمای جلویی این دو سدان متوجه ویژگی مشترک کاملاً ظریفی خواهید شد. طی چندین سال، پژو نام مدل‌های خود را با فونت خاصی روی دماغهٔ آن‌ها کار می‌کرد که این ویژگی در ۵۰۴ هم دیده می‌شود؛ اما بعدها این ویژگی منحصربه‌فرد در محصولات پژو محو شد و سال‌های سال خبری از آن نبود تا اینکه حالا پژو آن‌را در ۵۰۸ جدید دوباره احیا کرده است. البته به گفتهٔ «ژیل ویدال» مدیر طراحی پژو، این هرگز یک طراحی رترو نیست بلکه این نکتهٔ کوچکی از گذشته است که امروزه دوباره مطرح شده است.

اما صرف‌نظر از این ویژگی قدیمی، مدیر طراحی پژو وعده داده که محصولات این شرکت همچنان رادیکال باقی بمانند و در محصولات بعد از ۵۰۸ نیز همچنان کفهٔ ترازو به سمت ویژگی‌های جدید سنگینی کند نه قدیمی. وی دراین‌باره گفته است:

«ما به ایده‌های تازه‌ای نیاز داریم تا به سمت آینده حرکت کنیم اما از طرف دیگر به دلیل اینکه ما یکی از قدیمی‌ترین برندهای خودروسازی دنیا هستیم، تاریخ بسیار جالب و پرافتخاری داریم».

آقای ویدال همچنین گفته است که هدف نهایی این است که پژو به یک برند بدون زمان تبدیل گردد؛ بنابراین احتمالاً ۵۰۸ آخرین محصول جدیدی نخواهد بود که ویژگی‌هایی را از گذشته قرض گرفته است.

از طراحی که بگذریم بهتر است نگاهی به مشخصات فنی و پیشرانهٔ این دو شیر فرانسوی داشته باشیم. در این رویارویی، هردو خودرو با قدرتمندترین نسخهٔ خود شرکت کرده‌اند. قوی‌ترین مدل نسخهٔ سدان ۵۰۴، تیپ TI بوده که به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی مجهز است. این موتور که از سال ۱۹۷۱ برای ۵۰۴ ارائه شد، ۱۰۶ اسب بخار قدرت دارد. انتقال این نیرو هم توسط یک گیربکس سه سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب صورت می‌گیرد. از سوی دیگر، قوی‌ترین نسخهٔ ۵۰۸ تازه‌نفس از یک موتور ۱٫۶ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو با ۲۲۵ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند که این نیرو توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند.

 

منبع: AutoExpress

 

[ad_2]
شما مخاطبين عزيز سايت تکاوران سایبری از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

سایت مجله خودرو

مشخصات

دانـــــلود

برچسب ها

مطالب پیشنهادی ما

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوستان